Wanneer u de financiële media de afgelopen weken gevolgd heeft dan heeft u
vast wel gehoord over het zogeheten eindejaarseffect. Van aandelen wordt
kennelijk verwacht dat ze net voor het einde van het jaar nog een mooie
eindspurt laten zien.

En inderdaad – aandelen kenden een uitstekende decembermaand. De AEX steeg
circa 9%. En de Amerikaanse beurzen konden eveneens fraaie winsten optekenen.

Zo’n eindejaarseffect lijkt overigens ook statistisch gezien wel degelijk te
bestaan. Zo leverde de Dow Jones in alle decembermaanden sinds 1896
gemiddeld 1,4% rendement op. Alle niet-decembermaanden daarentegen leverden
gemiddeld 0,5% rendement op.

‘Ramen lappen’
Overigens schijnt zich aan het einde van het jaar nog een ander effect voor te
doen: ‘window dressing’. Fondsmanagers zouden volgens deze theorie nog snel
voor het einde van het jaar de slechtst presterende aandelen van het
afgelopen jaar verkopen. En daarvoor in de plaats de winnaars van het jaar
kopen.

Hiermee wordt voorkomen dat die slecht presterende aandelen nog op de
eindejaarsoverzichten prijken. Terwijl zij met deze inruilactie nu wel
kunnen zeggen de best presterende aandelen van het afgelopen jaar in
portefeuille te hebben...

Januari-effect
Wanneer de oliebollen dan eenmaal verorberd zijn, kunnen beleggers alweer
uitkijken naar het zogeheten 'januari-effect'. Deze wijsheid stelt dat het
beursrendement van de vijf eerste handelsdagen van het jaar bepalend is voor
het verloop van de rest van het jaar. Zijn deze vijf eerste dagen positief
dan geldt voor de rest van het jaar hetzelfde. U zult er de komende weken
vast nog wel over horen.

Het einde van het jaar is tevens de tijd van allerlei lijstjes met
voorspellingen voor het komende jaar. En hoewel beleggers met dergelijke
informatie eigenlijk maar weinig opschieten valt dit de financiële media
niet kwalijk te nemen. Kennelijk immers is dit wat de gemiddelde belegger
graag lezen wil.

Ruis
Een belangrijk punt is echter dat veel beleggers wel heel veel aandacht
besteden aan al dit soort 'korte termijn-ruis'. Hoe zo slim mogelijk kan
worden ingespeeld op allerhande beurswijsheden. Of hoe te profiteren van
specifieke gebeurtenissen zoals de Amerikaanse presidentsverkiezingen van
komend najaar. Of wat er het komende jaar juist allemaal mogelijk mis zou
kunnen gaan.

Al deze aandacht voor de korte termijn leidt af van het grote plaatje. Grote
kans dan ook dat het vele van deze beleggers ontgaat dat er momenteel zo
veel aandelen van kwaliteitsbedrijven bijzonder aantrekkelijk geprijsd zijn.

Een mooi voornemen voor het komende jaar is dan ook wellicht om eens wat
minder op de korte termijn te focussen. En meer op gedegen lange
termijn-beleggingen in uitmuntende bedrijven. Doordat deze bedrijven
onderliggend zelf steeds meer waard worden, is het een kwestie van tijd
voordat ook de beurskoers volgt. Dat is een beurswijsheid – van Warren
Buffett – waar menig belegger heel wat meer aan heeft!

Hendrik Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van 's
werelds beste beleggers en is tevens oprichter van warrenbuffett.nl
over de beleggingsstrategie van Warren Buffett.

Lees ook:

Meer
artikelen van Hendrik Oude Nijhuis

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl